Felforrósodott izraeli Hightech-piac

Pillanatnyilag újból az figyelhető meg, hogy az izraeli csúcstechnológiát előállító cégeknek jól megy. Ez nem csupán a tőzsdei árfolyamokra vonatkozik, hanem az eladási statisztikákra, amelyek olykor szédítő magasságokat érnek el.

Az olyan nevek, mint a  «Provigent», «Snaptu» és «Sentrigo» az átlagolvasó számára aligha mondanak valamit. Ám a modern csúcstechnológia és kommunikáció világában olyan tuti tippeknek számítanak, hogy együtt kereken fél milliárd dollárt (343 millió euro) érnek. Mindössze egyetlen hónap ugyanis ekkora összegért cseréltek gazdát. E nevek mögött olyan cégek rejtőznek, amelyek vagy úttörő jelentőségű szabadalmakkal vagy kiemelkedő vagyonnal rendelkeznek a Hightech területén. Ennél fogva az ágazat nagy konszernjei számára rendkívül attraktívnak számítanak. A piacvezető konszernek, amelyek birtokában vannak az ismereteknek és a kifejlesztett technológiai finomságoknak, biztosítani tudják pozícióikat és azok további kiépítését.

A 2000-ben megalapított «Provigent» izraeli cég chipekre specializálódott, amelyek hatalmas adattömegek gyors átvitelét teszik lehetővé a mobil- telefónia területén. Egy olyan chip-technológiáról van szó, ami éppúgy a mobiltelefonba, mint a kommunikációs központokba is beépíthető. hogy aztán nagy mennyiségű adat gyors továbbvitelét biztosítsa. Olyan korszakban, amikor egyre több felhasználó áll át az ún. okos telefonokra (ami a régi mobilt egy kisebb méretű számítógéppé teszi), a nagy mennyiségű adat gyors átvitele egyre fontosabb. Ezért a nemzetközi chip-konszern, a «Broadcom» érdeklődik az ezzel kapcsolatos izraeli technológia iránt és néhány hete megvette a «Provigent»-et 313 millió dollárért. Erről a «Broadcom» vezetésénél, akik egyébként a múltban már két izraeli Hightech.céget felvásároltak, ezt mondták: «Ezzel a vásárlással egy technológiai vagyonhoz jutottunk, mely megengedi számunkra, hogy vásárlóinknak jobb szolgáltatásokat nyújthassunk».

Amennyiben internetes adatoknak nagyszámú mobiltulajdonos részére történő átadásáról van szó, akkor elsősorban a négy éve alapított «Snaptu» cég tud valami különlegeset felajánlani. Ez a cég rendelkezik egy szabadalommal, ami által lehetővé válik még az egyszerűbb mobilkészülékkel rendelkezőknek is az interneten való szörfölés és telefonjukat mégsem terheli le az adathalmaz. Ezzel a lehetőséggel a cég egy alkalmazás formájában biztosítja a felhasználóknak, hogy az internetről letölthessenek adatokat. Rövid időn belül világszerte 30 millióan használják ezt az alkalmazást. E siker a facebook piaci megfigyelői előtt sem maradt rejtve, akik különösen olyan országok iránt érdeklődnek, ahol a kevésbé fejlett telefonok még átfogó módon terjedtek el, mint például Afrikában és néhány ázsiai valamint dél-amerikai régióban. Ezzel ez a fiatal izraeli vállalkozás egy olyan cég lett, amelyet a facebook vásárolt fel. A vételár mintegy 70 millió dollár, ez a tízszerese annak az összegnek, ami a megalapítással és a cég működésével négyéves tevékenysége alatt befolyt.

A «Sentrigo»-t 2006-ban alapították és az adatvédelem egy különleges szeletével foglalkozik, amit a szakértők «Host Based Protection»-ként emlegetnek. E cég terméke a «Hedgehog» (sün), amelyet Európában és Izraelben valamint az USA-ban már vevők százai szereztek meg és úgy tűnik, hogy nagyon jó vírus elleni védelmet nyújt. Nemcsak ez a védelem tűnik átfogónak, hanem azonnali figyelmeztetéssel és annak részletezésével is kitűnik más, ilyen jellegű termékek közül. Ezért az anti-vírus konszern, a «Mcafee» abban érdekelt, hogy megszerezze ezt a technológiát. A vásárlás összegét nem tették közzé.

A három izraeli Hightech cég eladási szerződését mindössze egyetlen hét alatt kötötték meg. Mind a három esetben a vásárlók bejelentették, hogy a cégek kutató- és fejlesztő központjai Izraelben fennmaradnak.                                       ZL

 

No Comments Yet

Vélemény, hozzászólás?